Detail Inovasi Perguruan Tinggi


Tema: Linguistic
Judul: TEACHING WRITING DESCRIPTIVE TEXT THROUGH TASKBASED LANGUAGE TEACHING (TBLT) METHOD
Perguruan Tinggi: Universitas Kebangsaan
Jenis/sdm: dosen/0420117205

Tahun: 2016

Abstract

The aims of this study are to investigate the effect of the implementation of Task-Based Language Teaching (TBLT) method in developing students’ writing ability and to discover students’ responses toward the implementation of TBLT method in their English class. This study employed qualitative method through a case study approach to gather the data. The participants of this study were thirty-eight students of the 10th grade students at one of senior high schools in Karawang. The data of this study were obtained through classroom observation, students’ written text, and interview. The result showed that TBLT had good effect in developing the students’ writing ability, especially in writing descriptive text. It can be seen from the improvement of students’
scores. Before TBLT method implementation the higher score is 69 but after TBLT method implementation the higher score is 85. Furthermore, the data from interview showed that of students gave positive responses toward the implementation of TBLT method. Therefore, TBLT method is recommended to be implemented in teaching descriptive writing skill and other researchers can also implement TBLT method to teach other texts and skills.
Keywords: Teaching Writing, Descriptive Text, Task-Based Language teaching (TBLT) Method


ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk melihat efek dari pengimplementasian metode Task-Based Language Teaching (TBLT) dalam mengembangkan kemampuan menulis siswa dan untuk mengetahui pendapat siswa mengenai pengimplemetasian metode TBLT dalam kelas bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan pendekatan studi kasus tunggal untuk mengumpulkan data. Partisipan dari penelitian ini adalah 38 siswa kelas 10 pada salah satu SMA di Karawang. Data penelitian diperoleh melalui observasi kelas, tulisan siswa dan juga wawancara. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa metode TBLT dapat membantu siswa untuk mengembangkan kemampuan mereka dalam menulis teks deskriptif. Hal tersebut dapat dilihat dari meningkatnya
nilai siswa, yaitu nilai sebelum mengimplementasikan TBLT method sebesar 69 sedangkan setelah menggunakan TBLT method mereka mendapatkan nilai 85. Selain itu, data dari interview menunjukkan bahwa hampir seluruh siswa memberikan tanggapan positif terhadap pengimplementasian metode TBLT. Oleh karena itu, metode TBLT direkomendasikan untuk diimplementasikan pada proses pengajaran menulis dan untuk penelitian selanjutnya dapat mengimplementasikan metode TBLT untuk mengajarkan teks dan keterampilan yang berbeda.
Keywords: Mengajar Menulis, Metode Task-Based Language teaching (TBLT), Teks Descriptif